Květen v honitbě

19.05.2012 14:00

 

Spíš je zbytek května. Dostal jsem funkci, která mi dává pořádně zabrat. A tak jsem vyšetřil trochu času a energie až teď.

Jeden z nejkrásnějších měsíců v roce. Příroda kvete a voní, příletem rorýsů a ťuhýků počátkem května byl doplněn seznam stěhovavých ptáků na plný počet.

Rodí se nový život. Srnčata jsou nejpozději se rodícími mláďaty srstnaté zvěře. Nejčasnější jsem dosud viděl 8. května.

Mláďata jsou samozřejmě nejvíc ohrožena jak klimatickými vlivy, tak predátory, tak lidmi. A to i těmi, kteří zabíjet nechtějí, ale přesto k maření životů mláďat přispívají. Zdálo by se, že snad už každý musí vědět, že nemá zachraňovat „ opuštěná“ srnčata. Ale každoročně se nevědomost lidí v této věci opakuje. 12. května večer mi volala paní (číslo získala ze stránek OMS), že mají doma malé srnče, co s ním mají dělat. Shodou okolností jsem seděl po přednášce o srnčí zvěři s Pavlem Schererem, který má s odchovem srnčat velké zkušenosti. Ten kvalifikovaně poradil. S tím, že ani při největší péči a znalostech se často srnče při životě udržet nepodaří. Využijme všech příležitostí, aby nepoučených lidí bylo co nejméně.

Mimochodem, je velká škoda, že se z naší honitby přednášky zúčastnili jen čtyři lidé. Byla velmi poučná.

Ale kdo vyhraje na mysliveckém dni 2. června střeleckou soutěž, dostane knihu O srnčí zvěři i s věnováním autora. A nás ostatní může proškolit.

Čas lovu srnců už nadešel, uloven není zatím žádný. Až do říje budeme lovit jen I. v. s., nebo srnce nemocné či poraněné. Tady Vás odkazuji na webové stránky MS Svrkyně-Velké Přílepy. Odkaz na ně naleznete na naší úvodní stránce. V hospodářově koutku je článek „Něco málo před zahájením lovu srnčí zvěře“. Snad mi to nebude mít Svrkyňský hospodář za zlé, je to dobrá úvaha.

Já, na rozdíl od mnohých poznatků z jiných honiteb, významný pokles stavů srnčí zvěře nevidím. Myslím, že jde spíš o optický klam. Je pravda, že srnčí vidíme na otevřených plochách méně. Později vychází, dříve zatahuje. Skutečně přechází na noční život. Příčina je známá -naprostý nedostatek klidu v honitbě.

Připomínám, že v sobotu 26. 5. jedeme do Lysé nad Labem. Odjezd v 10.00 hod z Penty.

A v sobotu 2. června máme myslivecký den. Od 9.00 hod. střelby na haldě (lovecké kolo, baterie, vysoká věž), od 16.30 hod. posezení U Šmída (vyhlášení výsledků střeleb, grilování krocanů, harmonika, tanec, mírná konzumace nápojů). Partneři a partnerky jsou vítáni.

Petr Frühauf